Att stödja immunhälsa är årets trend inom kosttillskottsindustrin

Bland de största kosttillskottstrenderna 2023 är att stödja immunförsvar och mental hälsa, samt naturliga produkter. Andra nyckeltrender inkluderar onlineshopping, individuell kost, transparens och familjekost. Effekten av Covid-19 är synlig i trender. Vi analyserade årets sju mest intressanta kosttillskottstrender.

1. Stödja immunhälsa

Covid-19 påminde oss om att hälsan kan förändras när som helst. Pandemin fick många att söka produkter som kunde stödja immunförsvaret. Enligt konsumentstudieföretaget Hartman Group sa 31 procent av de amerikanska konsumenterna att de använder mer kosttillskott på grund av Covid-19 (1). Enligt Market Research (2) sa mer än 50 procent av konsumenterna att de skulle äta mer kosttillskott än vad som tidigare trotts för att stödja deras immunförsvar 2020.

Enligt flera förutsägelser (3, 4, 5, 6) kommer näringstillskott som stödjer immunitet, såsom vitamin C, vitamin D och zink, att vara anmärkningsvärda trender 2021. Andra produkter med ökande popularitet inkluderar selen, multivitaminer och barnkosttillskott. Även försäljningen av växtbaserade produkter, som de som innehåller ingefära och gurkmeja, förväntas öka i år.

Nutrition Business Journal (6, 7) spekulerade redan i juli att försäljningen av kosttillskott som stödjer immunförsvaret kommer att öka med 51,2 procent 2020 jämfört med 2019. Försäljningen av multivitaminer uppskattades också ha ökat med cirka 112 % 2020 (6, 8).

2. Stödja mental hälsa

Att minska stress, trötthet och utmattning, förbättra sömnkvaliteten, förebygga ångest och depression – dessa faktorer motiverar bland annat människor att stödja sin mentala hälsa. Med den sociala isoleringen och andra stressframkallande faktorer som följde på Covid-19 har stödet för psykisk hälsa blivit ännu mer centralt.

Dessa hälsoproblem återspeglas också i kosttillskottstrender, även om depression, ångest och stress inte kan behandlas eller botas med enbart diet och kosttillskott. Vissa studier har funnit kopplingar mellan vissa mineraler, vitaminer och fettsyror av god kvalitet, samt god mental hälsa, men det behövs mer forskning i ämnet.

Kosttillskottsmarknaden kopplad till hjärna och mental hälsa tros växa med 9 % mellan 2019 och 2025 (2). Ingredienser i kosttillskotten i denna trendkategori inkluderar till exempel DHA-fettsyror och vitaminer, särskilt vitamin Bs och vitamin C och E. (2, 3, 6)

3. Ekologiska och naturliga kosttillskott

Populariteten för ekologiska och naturliga kosttillskott har vuxit år för år. Kosttillskott utgjorde 21 % av alla inköp av naturliga och ekologiska produkter, även om mat, dryck, personlig hygienprodukter och kosmetika (9) också ingår i denna kategori. Konsumenter har blivit medvetna om ingrediensernas källor och är intresserade av naturliga ingredienser. Denna trend inkluderar till exempel GMO-fria kosttillskott som inte innehåller genetiskt modifierade organismer. (6, 2)

4. E-handel

Covid-19 har påskyndat övergången av att köpa produkter online, inklusive kosttillskott. Nutrition Business Journal förutspår att onlineförsäljningen av kosttillskott kommer att fördubblas från 5 miljarder USD 2019 till 10 miljarder USD 2022. (6, 7)

5. Individuell näring

Globalt sett söker uppskattningsvis två tredjedelar av konsumenterna produkter som uppfyller deras personliga behov, övertygelser och värderingar. Detta har lett till ett växande intresse för personliga dieter, kosttillskott skräddarsydda för specifika näringsbehov, telefonappar för välbefinnande och olika tester såsom genetisk profilering.

Det har också funnits ett växande intresse för livsmedelsprodukter som stödjer personliga livsstilsval som växtbaserade och ketovänliga. Växtbaserade påståenden på produkter ökade med 36 % och påståenden om ketovänlighet på produkter ökade med 165 % mellan 2016 och 2020. (6, 10)

6. Genomskinlighet

Närings- och hälsotrender visar att 60 procent av människor skulle vilja veta bättre var maten kommer ifrån. Denna trend av öppenhet förväntas fortsätta under 2021. (11) Det innebär att konsumenterna kräver öppenhet i frågor som rör livsmedelsproduktion, såsom djurs och människors välbefinnande, hållbara källor till ingredienser och leveranskedjor.

Många är trötta på vilseledande, missriktad och vag information, såväl som hälsopåståenden som har få eller inga vetenskapliga bevis. Företag förväntas kommunicera tydligt, öppet och ärligt om sina produkter. Trenden förväntas visa sig på ingredienslistorna som blir kortare och mer begripliga. Dessutom undviks användningen av kontroversiella ingredienser, såsom konstgjorda färg- och smakämnen.

Flera konsumenter vill stödja företag som skänker en del av sina intäkter till ett gott ändamål, stödja utbildning av anställda eller värna om miljön. (6, 11)

7. Familjens näring

Många vuxna är inte bara intresserade av att finjustera sin egen kost – de vill hitta hälsosamma kosttillskott för hela familjen. Särskilt barns näring har blivit viktigare eftersom många barn har studerat hemma och lunch har lagats av föräldrar istället för skolans matsal.

Föräldrar letar efter näringsrika men välsmakande produkter till sina barn. Föräldrar föredrar produkter som innehåller naturliga ingredienser och de vill undvika socker och konstgjorda färg- och smakämnen. Kosttillskott kan läggas till barns kost för att stödja immunförsvaret eller förhindra näringsbrister. Efterfrågan på barns växtbaserade produkter förväntas också öka eftersom föräldrar vill lära sina barn en hälsosam och hållbar livsstil. (3)

Kontakta Minorito för skräddarsydda kosttillskott

På Minorito känner vi igen de växande trenderna för finsk renhet, skandinavisk innovation och globala marknader inom kosttillskottsindustrin. Dessutom har uppkomsten av ekologiska kosttillskott tagit betydande fart på marknaden. Med vår expertis inom skräddarsydda recept och förpackningsdesign är Minorito den idealiska partnern för egna märkesvaror. Var säker, vi har allt du behöver lätt tillgängligt.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.