Ravintolisä trendit

Vastustuskyvyn vahvistaminen on vuoden trendi ravintolisäalalla

Vuoden 2021 suurimpia ravintolisätrendejä ovat vastustuskyvyn ja mielenterveyden tukeminen sekä luonnolliset tuotteet. Muita keskeisiä trendejä ovat nettishoppailu, yksilöllinen ravitsemus, läpinäkyvyys sekä perheen ravitsemus. Trendeissä on nähtävissä meneillään olevan koronapandemian vaikutus. Kokosimme yhteen vuoden 7 mielenkiintoisinta ravintolisätrendiä.

1. Vastustuskykyä vahvistavat ravintolisät

Covid-19 muistutti, että terveydessä voi tapahtua muutoksia milloin tahansa. Pandemia sai monet etsimään tuotteita, jotka voisivat tukea vastustuskykyä. Kuluttajatutkimuksia tekevän Hartman Groupin mukaan 31 prosenttia yhdysvaltalaisista kuluttajista kertoi käyttävänsä enemmän ravintolisiä koronapandemian takia (1). Market Researchin (2) mukaan yli 50 prosenttia kuluttajista kertoi syövänsä aiempaa enemmän ravintolisiä immuunijärjestelmän tukemiseksi vuonna 2020.

Useiden ennusteiden mukaan (3, 4, 5, 6) vastustuskykyä vahvistavat ravintolisät, kuten C-vitamiini, D-vitamiini ja sinkki ovat huomattavia trendejä vuonna 2021. Muita suosiotaan kasvattavia tuotteita ovat seleeni, monivitamiinit ja lapsille suunnatut ravintolisät. Myös yrtti- ja kasvivalmisteiden, esimerkiksi inkivääriä ja kurkumaa sisältävien tuotteiden, myynnin odotetaan kasvavan tänä vuonna.

Nutrition Business Journal (6, 7) arveli jo heinäkuussa, että vastustuskykyä vahvistavien ravintolisien myynti kasvaa vuonna 2020 51,2 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Myös monivitamiinien myynnin arveltiin kasvaneen noin 112 prosenttia vuonna 2020 (6, 8).

2. Mielenterveyden tukeminen

Stressin sekä väsymyksen ja uupumuksen vähentäminen, unenlaadun parantaminen, ahdistuksen ja masennuksen ehkäiseminen – muun muassa nämä tekijät motivoivat ihmisiä tukemaan mielenterveyttään. Koronapandemiasta seuranneen sosiaalisen eristäytymisen ja muiden stressinaiheuttajien myötä mielenterveyden tukemisesta on tullut entistä keskeisempää.

Nämä terveyshuolet näkyvät myös ravintolisätrendeissä, vaikka masennusta, ahdistusta ja stressiä ei voi hoitaa tai parantaa pelkästään ruokavalion ja ravintolisien avulla. Joissakin tutkimuksissa on löydetty yhteyksiä tiettyjen kivennäisaineiden, vitamiinien ja hyvälaatuisten rasvahappojen sekä hyvän mielenterveyden välillä, mutta aiheesta tarvitaan lisää tutkimuksia.

Aivo- ja mielenterveyteen liittyvien ravintolisien markkinoiden uskotaan kasvavan 9 prosentin vauhdilla vuosina 2019-2025 (2). Tähän trendikategoriaan kuuluvia ravintolisien ainesosia ovat muun muassa DHA-rasvahapot ja vitamiinit, erityisesti B-vitamiinit sekä C- ja E-vitamiini. (2, 3, 6)

3. Luomu- ja luonnolliset ravintolisät

Luonnollisten ravintolisien ja luomuravintolisien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Ravintolisäostokset muodostivat 21 prosenttia kaikista luonnollisten ja luomutuotteiden ostoista, vaikka tähän kategoriaan sisältyvät myös ruoka, juomat sekä hygienia- ja kosmetiikkatuotteet (9). Kuluttajat ovat tulleet tietoisiksi ainesosien lähteistä ja ovat kiinnostuneita luonnollisista ainesosista. Tähän trendiin kuuluvat esimerkiksi GMO-vapaat ravintolisät, jotka eivät sisällä geenimuunneltuja ainesosia. (6, 2)

4. Nettishoppailu

Koronapandemia on nopeuttanut monien tuotteiden oston siirtymistä nettiin, myös ravintolisien. Nutrition Business Journal ennustaa, että ravintolisien nettimyynti kaksinkertaistuu vuoden 2019 5 miljardista dollarista 10 miljardiin dollariin vuoteen 2022 mennessä. (6, 7)

5. Yksilöllinen ravitsemus

Maailmanlaajuisesti arviolta kaksi kolmasosaa kuluttajista etsii tuotteita, jotka kohtaavat heidän henkilökohtaiset tarpeensa, uskomuksensa ja arvonsa. Tämä on johtanut kasvavaan kiinnostukseen yksilöllisiä ruokavalioita, tiettyihin ravitsemuksellisiin tarpeisiin räätälöityjä ravintolisiä, puhelinten hyvinvointisovelluksia ja erilaisia testejä, kuten geneettistä profilointia, kohtaan.

Mielenkiinto on kasvanut myös henkilökohtaisia elämäntapavalintoja tukevia ruokatuotteita kohtaan. Sellaisia ovat esimerkiksi kasviperäiset ja ketoruokavalioon sopivat tuotteet. Maininnat tuotteiden kasviperäisyydestä kasvoivat 36 prosenttia ja maininnat tuotteiden keto-ystävällisyydestä 165 prosenttia vuosien 2016 ja 2020 välillä. (6, 10)

6. Läpinäkyvyys

Ravitsemus- ja terveystrendit osoittavat, että 60 prosenttia ihmisistä haluaisi tietää paremmin, mistä heidän ruokansa on peräisin. Tämän läpinäkyvyyden trendin odotetaan jatkuvan vuonna 2021. (11) Se tarkoittaa, että kuluttajat vaativat läpinäkyvyyttä ruoan tuotantoon, kuten eläinten ja ihmisten hyvinvointiin, kestäviin ainesosalähteisiin ja toimitusketjuihin liittyvissä asioissa.

Monet ovat väsyneitä harhaanjohtavaan, väärään ja epämääräiseen tietoon sekä terveysväitteisiin, joiden tukemiseksi useilla yrityksillä on vähän tai ei lainkaan tieteellisiä todisteita. Yritysten odotetaan kertovan tuotteistaan selkeästi, läpinäkyvästi ja rehellisesti. Trendin odotetaan näkyvän ravintolisien ainesosalistoissa, jotka muuttuvat lyhyemmiksi ja ymmärrettävämmiksi. Lisäksi tuotteissa vältetään kiistanalaisten aineosien, kuten keinotekoisten väri- ja makuaineiden, käyttöä.

Useat kuluttajat haluavat tukea yrityksiä, jotka lahjoittavat osan tuotoistaan hyvään tarkoitukseen, tukevat työntekijöiden kouluttautumista tai suojelevat ympäristöä. (6, 11)

7. Perheen ravitsemus

Monet aikuiset eivät ole kiinnostuneita ainoastaan oman ruokavalionsa viilaamisesta, vaan he haluavat löytää terveellisiä ravintolisiä koko perheelle. Erityisesti lasten ravitsemus on korostunut, koska monet lapset ovat olleet etäkoulussa, ja lounaasta ovat huolehtineet vanhemmat koulun ruokalan sijaan.

Vanhemmat etsivät lapsilleen ravitsevia mutta hyvänmakuisia tuotteita, jotka sisältävät luonnollisia ainesosia sekä mahdollisimman vähän sokeria ja keinotekoisia väri- ja makuaineita. Lasten ruokavaliota saatetaan täydentää ravintolisillä, jotka tukevat vastustuskykyä tai ehkäisevät vitamiininpuutoksia. Myös lapsille suunnattujen kasviperäisten tuotteiden kysynnän odotetaan kasvavan, koska vanhemmat haluavat opettaa lapsilleen terveellisiä ja kestäviä elämäntapoja. (3)

Räätälöityjä ratkaisuja

Meillä Minoritossa on näkemys, että ravintolisäalalla suosiossa ovat suomalainen puhtaus, skandinaavinen innovatiivisuus ja kansainväliset markkinat. Lisäksi luomuravintolisät ovat tulossa vauhdilla markkinoille. Räätälöity reseptiikka ja pakkaussuunnitteluosaaminen tekevät Minoritosta ideaalisen valinnan private label -tuotteille. Kaikki mitä tarvitaan, on meillä valmiina.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.